Pannenkoek-fly 2013
Afgelopen zondag 21 april hadden we onze 2de editie van de jaarlijkse pannekoekfly.
Afgelopen zondag 21 april hadden we onze 2de editie van de jaarlijkse pannekoekfly.
Beste leden,
eindelijk is het ervan kunnen komen en hebben we afgelopen zaterdag na weken sakkeren op het wisselvallige weer ons vliegveld kunnen aanpakken.
Beste Leden,
Het terrein is weer zo glad als een biljartlaken.
Op vrijdag 1 februari gaf Patrick Bulcke een uitéénzetting over solderen.
(Voor diegenen die het gemist hebben: op vrijdag 1 maart kan je op de babbelavond deze boeiende uitleg nogmaals vernemen. Reserveer deze dag in uw agenda!!)
Volg deze vliegregels om het samenvliegen tussen helicopters en vliegtuigen te vergemakkelijken. |
Gelezen in de nieuwsbrief van het AAM - December 2012
L'assurance Outre Quiévrain
Il arrive régulièrement que lorsque des aéromodélistes belges vont voler en France, le club de l'endroit leur demande d'être porteurs d'une licence de la FFAM.
Renseignement pris auprès de la FFAM, c'est bien le cas. Mais pourquoi faut-il passer par là alors que l'assurance de l'AAM couvre ses membres en Belgique et à l'étranger? ...Parce que chat échaudé craint l'eau froide. En effet, un accident grave est survenu en France il y plusieurs années causé par un modéliste belge. La victime est aujourd'hui toujours handicapée. Le préjudice réclamé était très élevé, aussi l'assurance de l'AAM devait-elle approfondir l'enquête avant d'intervenir. L'affaire est allée devant les tribunaux . Cela a causé beaucoup de problèmes à la FFAM qui considère que son assurance serait intervenue plus rapidement.Ce n'est peut-être pas certain mais les faits sont là et pour éviter que cela se reproduise, la fédération française préfère que les aéromodélistes étrangers qui viennent voler en France soient couverts par l'assurance française et donc soient porteurs d'une licence FFAM ( l'équivalent de la carte de membre AAM, rien à voir avec la licence sportive FAI) qui couvre toute l'année et coûte 42€ ou d'un passeport loisirs valable 2 mois et qui coûte 20€.
Onze eerste initiatiedag was een success, niet enkel door de opkomst, maar ook door de inzet van al onze instructeurs en uiteraard het meevallend goede weertje.
Interessante samenvatting op het Modelbouwforum
Lees ook deze post over het balanceren en het precies meten van de celspanning
Lithium Polymer (Lipo) Battery Guide
Goede uitleg over het wat en hoe van LiPo batterijen, Parallel en Serie schakelingen, C-rating, hoe gebruiken, op wat letten.
Nederlandstalige uitleg.. Redelijk algemeen.
Gisteren avond werd met de hulp van Rony D'Hanis, Rony Coquaert, Erwin Tops en Dirk Vandeputte, de septische put op zijn plaats gezet, en het toilet opnieuw aangesloten. Zonder hun hulp schuppen,vijzen,buizen plakken was het werk niet afgeraakt. |
Na IEDERE grasbeurt MOET het graskanaal en de onderzijde van de maaier gereinigd worden !!
Wanneer er gras in het graskanaal blijft zitten, zal dit rotten, en bijeenkoeken, en heeft uw collega de volgende maal de grootste problemen om deftig het gras te maaien.
Ook de levensduur van onze maaier is niet gediend met het extra harde werk wanneer het toestel volgekoekt zit.
Daarom werd een klein liftje voor onze grasmaaier aangeschaft.
Rij de maaier met de achterwielen op de lift.
Draai de vijzel een klein beetje, zodat het wiel van de grond komt, en je het wiel kan vastbinden met de band.
Als de band stevig vastgemaakt is, kan je de lift omhoog draaien
Nu kan je veilig en gemakkellijk de maaibak onder de machiene reinigen.
VERGEET HET GRASKANAAL NIET !!! Hier zit meestal een hoop gras na het de grastoer. Doe dit allemaal weg !!
Na veel zoekwerk de oorzaak gevonden van een zeer eigenaardig fenomeen op mijn Trex450 met beastx.
In normal mode vloog hij normaal maar in idle-up begon hij weg te trekken en de gekste dingen te doen.Bijna onbestuurbaar.
Rara?
Het gemeentebestuur van Brecht heeft ons opnieuw toelating gegeven om tot 21H00 te vliegen in de periode tussen
1 juli 2012 en 30 september 2012
waarvoor dank!
|
Beste Leden,
Naar aanleiding van enkele voorvalletjes op ons veldje, brengen we nog even de gevaren van de Lipo batterij onder de aandacht.
Turbines zijn nieuw in onze club, en omdat we hiermee totaal geen ervaring hebben, wordt het gebruik van turbines voorlopig alleen in helikopters toegestaan. Voor turbine vliegtuigen is er te weinig plaats rondom ons veldje!
Het clubreglement werd aangepast om dit te verduidelijken. |
Aan de instructeurs en examinatoren:
De laatste tijd ontvingen we meerdere opmerkingen over het samen vliegen van vliegtuigen en helikopters.
Er bestaan meer en meer alternatieven om een multikopter te bouwen waarvan enkele het aandurven de prijs relatief laag te houden. Vroeger konden ze echter niet op tegen MikroKopter, maar die tijden zijn nu voorbij. MultiWii, een op de Arduino gebaseerd platform is daar een van, een andere mogelijkheid is OpenPilot. www.openpilot.org
Pagina 2 van 2