Het vliegen met modelvliegtuigjes of helicopters, maakt een droom voor velen bereikbaar.   Zoals bij iedere aankoop neemt u best zoveel mogelijk inlichtingen op voorhand.

1

Simulator:

Onze club beschikt over een flight simulator die ter beschikking van de leden is.  Klik hier voor meer informatie

Voordat u begint:

Bezoek eerst een modelvliegclub zoals de onze.  Praat met de aanwezige piloten en vraag uitleg.   Iedereen zal u graag de nodige informatie verschaffen.  Om te beginnen vliegen is het belangrijk dat u een goed beginnerstoestel koopt.  Meestal is dit niet het mooiste, maar het kan u heel wat tegenslag en kosten sparen.

Bovendien zijn wij als club geen sponsor van de modelbouw-winkels.  Ons advies is daarom echt onafhankelijk.

Als u zich bij een club aansluit informeer dan ook naar de mogelijkheden om in een leerling-leeraar systeem te kunnen vliegen met de zender die je zou aanschaffen.   Met de meeste zenders bestaat de mogelijkheid om u met een kabel in leeraar/leerling mode te verbinden.  Dit maakt het de instructeur mogelijk om bij vergissingen tijdig in te grijpen.   Uiteraard moet uw systeem wel compatibel zijn met het systeem dat door de instructeur gebruikt wordt.

Ook het internet is een grote bron van informatie,maar soms zie je de bomen in het bos niet meer staan door de overvloed van nuttige informatie van kenners,  gemengd met reacties en meningen van mensen met onvoldoende en zelfs foutieve kennis.

Een vlieglocatie
club

Sommigen vliegen op pleinen en grote grasvelden.  Toch is dit niet toegelaten.

Denk er ook aan dat u eventuele voorbijgangers of nabijgelegen woningen stoort en dat er dus mogelijk klachten zullen komen.

Wanneer u niet in clubverband vliegt, loopt u ook risico op storingen van anderen die een paar km verder, net hetzelfde doen als u.  Maar ook storingen door hoogspanningsmasten, zendmasten enz... zijn mogelijk.  Wanneer uw kostbare toestel door een storing onbestuurbaar wordt, zal niet alleen het toestel crashen, maar loopt u ook het risico dat u ernstige schade aanricht.

Zowel materiele schade aan auto's of gebouwen, als fysieke schade aan personen.

Daarom kunnen we het niet genoeg benadrukken: oefen deze hobby zoveel mogelijk in club-verband en op een toegelaten locatie uit.

 

 

Verzekering:

De meeste familiale verzekeringen zullen het vliegen met modelvliegtuigjes dekken, maar informeer voor alle zekerheid bij uw verzekeringsagent.

Wanneer u bij onze club aansluit, wordt een deel van het lidgeld gebruikt om voor u een verzekering af te sluiten. Zo bent u van een degelijke verzekering voorzien.  Een verzekering die speciaal voor modelvliegen in clubverband samengesteld werd.

 

Leren vliegen

Zonder hulp leren vliegen is mogelijk, maar gaat meestal gepaard met veel teleurstelling, schade, kosten en spijtig genoeg ook met gevaar voor uzelf en eventuele toeschouwers of voorbijgangers.   Wanneer u lid wordt van een modelvliegclub, zijn er ervaren piloten die u kunnen begeleiden.  Zowel met het bouwen van uw vliegtuig, het afstellen, als met het vliegen.

In onze club zijn enkele instructeurs die zich kosteloos en vrijwillig ten dienste stellen van beginnende leden.

Overweeg ook de aanschaf van een goede vlucht-simulator.  Het leren vliegen neemt tijd in beslag.  Met de simulator kan u ook zonder instructeur oefenen zonder uw kostbare model te beschadigen, maar alleen met de simulator kan u niet leren vliegen, en dus  moet u ook voldoende op het veld komen oefenen.

hulp
Uw eerste model

De laatste jaren is electrisch vliegen aan een echte opmars begonnen,niet in het minste door steeds betere batterijen (o.a. door de lipo) die op markt zijn verschenen.

Hierdoor zijn de vliegeigenschappen en vliegtijden aanzienlijk verbeterd en moeten de electrische toestellen niet meer onderdoen voor hun nitrobroertjes.

De keuze tussen electrisch en nitro wordt eerder bepaald door de persoonlijke voorkeur van de piloot.

Het beschikbare budget is natuurlijk ook een bepalende factor.

Beide systemen hebben voor- en na-delen.

brandstof-gesukkel

Een brandstof motor:

  • maakt meer lawaai
  • is niet echt proper, en maakt uw model vuil
  • heeft een starter met gloeiplug-batterij nodig.
  • is soms moeilijk af te regelen
  • durft al wel eens uitvallen tijdens de vlucht.

Een elektro motor:

  • de vluchtduur met een batterij is meestal korter dan bij een brandstof motor
  • het laden van een batterij neemt redelijk wat tijd in beslag
  • waardoor u meer dan 1 batterij nodig heeft om voldoende te kunnen vliegen.
  • het "geluid" dat uw toestel maakt, is minder echt.

Voor het aansturen van de stuurvlakken van uw model, heeft u servo's nodig.  Deze bestaan in verschillende afmetingen, en met verschillende eigenschappen en snelheden.  Ook hierover moet u zich goed informeren.

 

Uw eerste Vliegtuig

Het is mogelijk om te leren vliegen met een vliegtuigje met enkel richtings- en hoogteroer, maar we raden u aan om onmiddellijk te starten met een toestel met rolroeren (ailerons).  Een eerste vliegtuig is best een hoogdekker.  Hierbij is de vleugel bovenop de romp geplaatst.  De meeste fabrikanten hebben hoog- en laagdekker trainers in hun assortiment.

Als eerste model koopt u best een ARF (almost ready to fly).  Dit toestel wordt bijna af geleverd, en is meestal uit een soort van piepschuim of balsa-hout gemaakt.

 

Uw eerste Helicopter

Het is niet nodig om geheimzinnig te doen over rc heli vliegen,iederéén kan het leren. Dat de ene persoon er sneller “mee weg is” dan de andere is niet meer dan normaal. Maar “oefening baart kunst” is bij deze ook van toepassing…

Het goed en 100% beheerst vliegen met een modelhelicopter is ook niet de gemakkelijkste tak van de modelvliegsport. Tijd en moeite moet wel worden geïnvesteerd om de helicopter te beheersen.

Wil je gewoon wat hooveren (zweven), echt rondvliegen, wedstrijdvliegen, 3D vliegen (acrobatie) of Free-style?   Alles is mogelijk met de nodige tijd en training.

Het informeren en kennis opdoen is ook een onderdeel van het rc heli vliegen. De kennis en informatie die je vergaart komt later altijd van pas en kan ook gedeeld worden met andere helipiloten van de club.

Spijtig genoeg komt het vaak voor dat mensen onvoldoende ingelicht met deze prachtige modelsport beginnen om dan binnen de kortste keren ontgoocheld er de brui aan te geven…

Om goed heli te vliegen is regelmatig gestructureerd oefenen en trainen van groot belang…

Er zijn een aantal “hulpmiddelen” zoals bv: de flight simulator op pc, een onmisbaar pc programma waarmee je het virtueel heli vliegen kan aanleren om de motoriek in de vingers te krijgen…

Een gemiddelde starterskit bestaat uit: heli, zender, ontvanger, servo's, gyro's, motor-sturing, brandstof, batterijen, gereedschappen, reservestukken enz..

Al dat materiaal kan variëren in prijzen tussen 250 à 300€ voor de kleinste en tussen 1500 €  tot 5000€ voor de duurtste.  Dus je kan gelijk ook begrijpen dat dit niet zomaar een bevlieging kan zijn.

De zender (en ontvanger)

De meeste leden van onze club vliegen in mode-2.   Dit betekent dat de gas en het richtingsroer met de linkerhand bediend wordt.  Rolroeren en hoogteroer met de rechterhand.

rc-control-modes

 

De kosten:

De eerste aanschaf is redelijk hoog, omdat u buiten uw model, ook nog de zender met ontvanger, de motor, en uw gereedschap moet aanschaffen.

Reken voor uw eerste aanschaf (inclusief het model) een bedrag tussen de 500,00 en 1.000,00 €.

 

 

 

 

VOORSTELLING

 

voorstelling

Neem ook eens een kijkje op de site van onze sponsors 

OnderdelenStore24.NL
OnderdelenShop24.com